PMS, orsaker och behandling

Befinner du dig i en känslomässig berg- och dalbana? 1-2 veckor innan din mens, känns det som om du håller på att tappa greppet och bli tokig? Ena minuten är du ilsken och skäller ut dina vänner och dina kära, nästa minut gråter du och vill att någon ska hålla om dig? Du kanske känner dig låg, väldigt sorgsen eller orolig utan att förstå varför.

Att må på det viset påverkar givetvis hela dig, din familj, dina relationer, din karriär och förmågan att ha kul eller att koppla av under dessa veckor. Du kanske tror, som så många andra kvinnor, att dina symptom inte är verkliga, och försöker ignorera dem eller leva med dem? Du kanske klandrar dig själv och känner dig skyldig, och mindre värd? När mensen sen väl kommer är det som att trycka på en knapp och alla symptom försvinner. Däremot kanske du då istället känner dig skyldig och mindre värd när du tanker på hur du uppförde dig dagarna innan mensen.

Att ha känslomässiga besvär är inte ett tecken på personlig svaghet eller brist på karaktär. När en kvinna har diabetes eller sköldkörtelrubbningar söker hon behandling och tar insulin eller sköldkörtelhormon utan skuldkänslor, men när det handlar om PMS symptom som depression, ångest och oro så skäms många kvinnor för sitt tillstånd. Nu är det dags att sluta skämmas och ta itu med en av de viktigaste anledningarna till att du inte mår bra – dina hormoner och signalsubstanser är i obalans. Du lider av PMS, premenstruellt syndrom eller PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, en svårare typ av PMS och det finns en lösning! Jag har med stor framgång behandlat tusentals kvinnor som led av PMS.

VAD ORSAKAR PMS?

Progesteron är det första hormonet som minskar allteftersom vi blir äldre. I mitten till slutet av trettioårsåldern börjar det bli vanligare med cykler där ingen ägglossning sker och då bildas inget progesteron. Även om det fortfarande förkommer ägglossningar är progesteronnivån inte optimal. Allopregnanolone är en metabolit, biprodukt av progesteron.

Studier visar att PMS-besvär som oro, irritation och raseri hänger ihop med en kraftig sänkning av cirkulerande progesteron och dess biprodukt allopregnanolone. Allopregnanolone aktiverar GABA i hjärnan (den lugnande signalsubstansen). Progesteron ökar också antalet och känsligheten av serotoninreceptorerna i hjärnan. Biokemiskt sett har patienter med PMS-symptom lägre nivåer av progesteron och allopreganolone i blodet,  och lägre nivåer av GABA och serotonin i blod och urin under den premenstruella fasen i menstruationscykeln. De saknar alltså de signalsubstanser som kan ge dem en känsla av lugn och välbefinnande. Studier visar att SSRI preparat, serotoninupptagningshämmare, ökar mängden av allopregnanolone och det är troligtvis en av anledningarna att SSRI preparat kan minska PMS symptom hos vissa.

BEHANDLING AV PMS

Att tillföra progesteron är nödvändigt för att effektivt behandla symptom på PMS. Eftersom symptomen är direkt kopplade till sjunkande progesteron/allopregnanaolone-nivåer innan din mens börjar, är det vettigt att höja nivåerna av progesteron under PMS-fasen för att lindra symptomen.

Det är dock viktigt att använda bioidentiskt progesteron, som din kropp biokemiskt känner igen, snarare än ett syntetiskt progesteronläkemedel, som din kropp inte känner igen. Att använda bioidentiskt progesteron kommer att försäkra att du balanserar dina hormoner på ett naturligt sätt, utan oönskade biverkningar, såsom en ökad risk för bröstcancer, stroke eller hjärtsjukdomar, vilka är förknippade med syntetiskt progesteron.

Näringsmässigt stöd är också användbart när man har att göra med PMS. Tillskott som magnesium, B-komplex och 5-http, (5-hyroxytryptofan), en förelöpare till serotonin har visat sig kunna öka serotoninnivåerna och främja muskelavslappning och känslan av lugn.

 

BALANSERA DINA HORMONER MED BIOIDENTISKA HORMONER

  • Progesteronkräm 1 pump 2ggr dagligen, dag 16-28 av menscykeln (dag 1 är första dagen du blöder)

ÖKA DIN SEROTONINNIVÅ

Tillför kosttillskott som hjälper till att återfå en bättre nivå av serotonin i kroppen.  Receptet för ökad serotoninnivå i kroppen är:

5HTP är kontraindicerat, och inte att rekommendera för individer med diagnosen bipolärsjukdom eftersom 5HTP då kan orsaka mani.

Under tiden som du jobbar på att öka serotoninet kan du ta GABA eller Kavinace  för att hitta lugnet. Kavinace är också GABA och naturligt men lite starkare. Kavinace ultra innehåller detta GABA plus melatonin och 50 mg 5htp. Kavinace ultra är rekommenderat endast vid läggdags om du har svårt att sova.

Vid svår PMS och där kosttillskott och progesteronkräm inte är tillräckligt, rekommenderar jag ett SSRI preparat som Premalex, Cipramil eller Cipralex, men jag ber mina patienter ta medicinen hela månaden.

 

ÄT RÄTT MAT

Hormonkost_omsl1 (1)

(Utdrag från min bok Mat för hormonell balans som kommer i bokhandlarna i augusti).

Det finns dessvärre ingen mat du kan äta som direkt förvandlas till de hormoner äggstockarna producerar. Jag har ett antal gånger fått frågan av kvinnor om de kan äta jamsrot eller sötpotatis för att öka progesteronet i kroppen, eftersom de har hört att bioidentiskt progesteron är utvunnet ur dessa rotfrukter. Men det är så att det bara är själva hormonet som är utvunnet och sedan modifierat i ett laboratorium tills det är precis likadant som ditt kroppsegna progesteron. Man använder alltså ingenting av själva roten i denna process, så inte ens om du åt ett helt lastbilsflak med sötpotatis skulle det hjälpa.

Däremot kan du bevara din hormonella balans och skjuta upp och mildra klimakteriet så länge som möjligt genom att förse din kropp med rätt bränsle.

Se till att få i dig mat som

* innehåller byggstenarna för dina kvinnliga könshormoner

* innehåller den näring du behöver för att tillverka signalsubstanser, vilka ser till att du känner dig gladare och mindre stressad

* minskar inflammationen i din kropp, eftersom inflammation orsakar obalans i hormonnivåer och hjärnkemi

* balanserar blodsockret och insulinet, då en kost rik på sötsaker orsakar högt insulin, vilket i sin tur blockerar hormonreceptorerna och gör det svårt för hormonerna att komma in i cellerna

* håller tarmen i gott skick med hjälp av hälsosamma bakterier, för de hjälper till att bryta ned hormonerna så att din kropp kan använda dem, men de hjälper även kroppen att göra sig av med hormonerna när de har gjort sitt.

 

MINSKA STRESSEN.

Det hormonella systemet är väldigt känsligt för stress och känner av om du är för stressad, om du äter fel, tränar för hårt, alternativt om du är trött eller sjuk. Då ser hjärnan till att du inte blir gravid genom att den stänger av signalerna till äggstockarna som normalt utlöser de hormoner som triggar ägglossning och ger dig hormonell balans. Du kan se det som kroppens försvarsmekanism som ser till att du inte blir gravid när du inte riktigt är rustad för att klara av det.

Kvinnor i mitten av trettioårsåldern fram till mitten av femtioårsåldern genomgår vanligtvis inte bara hormonella förändringar utan är ofta påverkade av en hel del yttre stress. Kanske känner du igen dig i besvärliga tonåringar, åldrande föräldrar, svårigheter i din relation och ett påfrestande arbete? De flesta av oss tillbringar så mycket tid med att ta hand om andra, och rusar från ett åtagande till nästa. Vi har alldeles för sällan tid för oss själva.

För att minska på stressen brukar meditation, yoga och olika andningsövningar fungera utmärkt. Även mindfulness – medveten närvaro här och nu. Ju mindre sterssad du är, ju längre håller sig dina hormoner balanserade innan du går in I klimakteriet.

Sist men inte minst, glöm inte att andas :). När jag var i Sverige sist hade jag äran att träffa Anders Olsson som skrivit boken Medveten andning. Jag rekommenderar den boken starkt!

bok-usp

Ha det gott!

Mia Lundin

 

 

 

 

Referenser

Schüle C1, Nothdurfter C2, Rupprecht R2 “The role of allopregnanolone in depression and anxiety.”Prog Neurobiol. 2014 Feb;113:79-87. doi: 10.1016/j.pneurobio.2013.09.003. Epub 2013 Nov 8.

Patrizia Monteleone, Stefano Luisi, Arianna Tonetti, Francesca Bernardi, Alessandro D Genazzani2,Michele Luisi1, Felice Petraglia3 and Andrea R Genazzani “Allopregnanolone concentrations and premenstrual syndrome.” European Journal of Endocrinology (2000) 142 269–273

 

.