Hur vet jag om jag är i förklimakteriet eller klimakteriet?

Allteftersom äggstockarnas hormonproduktion minskar genomgår du först förklimakteriet, sen klimakteriet. Var och en av dessa faser har en egen uppsättning möjliga känslomässiga och fysiska symptom och lösningar.
En del kvinnor glider bara igenom dessa övergångar utan särskilt många symptom medan andra upplever alla möjliga slags känslomässiga och fysiska besvär.
Många känner plötsligt inte igen sig själva. De blir lättirriterade oroliga, ångestfyllda, och får plötsliga gråtattacker. De kan känna sig som om de håller på att bli galna. Många förstår inte riktigt vad förklimakteriet är för att den här fasen i livet är bortglömd och nertystad. Man tror att allt är ok för att man fortfarande har mens. Men så är det inte, förklimakteriet kan börja tio år innan klimakteriet.
Hos vissa kan det börja så tidigt som vid 35 års ålder även om de flesta inte börjar känna av dem förrän vid 40-45-års åldern. Besvären beror på att hjärnkemin har förändrats av att hormonbalansen blivit störd. När kroppen inte längre producerar tillräckligt av det lugnande hormonet progesteron blir det en östrogendominans. Du kan då känna dig lättirriterad, grinig och orolig eftersom östrogen stimulerar kroppen,
Tecken på att du är i förklimakteriet och inte bara har en jobbig PMS är att symtomen inte försvinner när mensen börjar och att mensen blir tyngre, ofta tätare, och ofta med blodklumpar. Andra vanliga symtom är nattsvettningar, vallningar och problem med sömnen.
I denna fas vet många läkare inte vad de kan rekommendera. En del förskriver östrogen vilket är helt fel eftersom man i förklimakteriet har överskott på östrogen medan andra skriver ut syntetiska p-piller som helt enkelt stänger av din hormonproduktion.
Eftersom behandlingen är helt olika i förklimakteriet och klimakteriet så är det viktigt att ta reda på viken fas du befinner dig i.
Det kan du göra med ett blodprov, endera på vårdcentralen om din läkare går med på det eller att du betalar själv hos www.werlabs.se.
Proverna du tar någon gång mellan dag 3-5 av mensen heter:
  • FSH
  • Östradiol
Om FSH är högre än 22 och östradiol är lägre än 150 är du helt klart i klimakteriet. (Ja, man kan vara i klimakteriet fast man fortfarande har mens).
Om du är i klimakteriet behöver du både bioidentiskt östrogen och bioidentiskt progesteron. Läs gärna min blogg http://mialundin.se/hormonersattning-vid-klimakteriet-mia-lundins-rekommendationer/
Om FSH är under 10-22 och har de symptom jag tidigare beskrev så är du i förklimakteriet.
Behandling i förklimakteriet:
  • Progesteronkräm 1 pump 2 ggr dagligen dag 16-28 av mensen. Den gnuggar du in på insidan av armarna. Du fortsätter till dag 28 om du inte får mens tidigare. Om den börjar några dagar innan, kanske dag 25 eller 26, slutar du med krämen och börjar räkna gen. Första dagen av mensen är dag 1.
Det är också viktigt att göra livsstilsförändringar, dra ner på stressen och satsa på kost och tillskott som stärker hormonsystemet. I denna fas kan akupunktur också hjälpa med att normalisera hormonerna och därför minska vissa symptom.
Jag rekommenderar ofta ett bas-tillskott av dessa anledningar:
  • B-Complex med den aktiva folsyran Metafolin. 1 kapsel med frukost. B-vitaminer och folsyra kan minska symptom av stress och depression
  • Magnesium, 2-400mg vid läggdags eftersom det är lugnande och hjälper mensvärk.
  • Omega 3 fiskolja 1000mg 2ggr dagligen. Vi tillverkar alla hormoner från de goda fetterna.
Om du lider av oro ångest, sömnbesvär och irritation kan det ibland vara fördelaktigt att öka den lugnande signalsubstansen serotonin med hjälp av förelöparen
  • 5HTP (5-hydroxypryptofan). Den tar du på eftermiddagen på tom mage.
Behandling jag rekommnederar om du kommit in i klimakteriet:
Det hittar du i denna blogg