Hur du återhämtar sig från binjureutmattning

IMG_2557

Innan du läser denna blogg så rekommenderar jag att du läser min tidigare blogg: Binjureutmattning beror inte på trötta binjurar

Binjurarna är små körtlar som sitter ovanpå njurarna. Dom har ingen aning om vad de ska göra om de inte får signalen ACTH från hjärnan (hypofysen). Skickar inte hypofysen ACTH till binjurarna så producerar binjurarna inte tillräckligt med kortisol.

Varför slutar hypofysen skicka ACTH till binjurarna?

Efter långvarig stress har man ofta tömt sitt förråd på signalsubstansen serotonin och feed back systemet av kortisol till hypofysen är överansträngt och fungerar inte så bra längre. (läs gärna mer om detta min bok Kaos i kvinnohjärnan)

Vanliga stressfaktorer:

  • Ansvar för åldrande föräldrar
  • Kronisk sjukdom
  • Överkänslighet mot viss mat
  • Näras och käras död eller sjukdom
  • Krävande chefer
  • Bantning
  • Matsmältningsproblem
  • Ekonomiska svårigheter
  • Hormonell obalans
  • Infektioner
  • Brist på vila
  • Sömnbrist
  • Dåligt näringsupptag
  • Äktenskapsproblem
  • Oljud
  • Smärta
  • Perfektionism
  • Överhoppade måltider
  • Trafik
  • Alltför många intryck

Med normala nivåer av serotonin känner man sig lugn och harmonisk. När serotoninnivån sjunkit under ditt tröskelvärde kan du ha svårt att somna eller vaknar på natten, uppleva oro, ångest och rusande tankar.

När serotoninet har sjunkit riktigt lågt får binjurarna inte längre signalerna från hjärnan att producera kortisol och DHEA. Därför får du symtom som ofta beskrivs som “binjuretrötthet”.

När våra binjurar inte längre producerar korrekta mängder av kortisol, DHEA och adrenalin förlorar vi förmågan att orka med stress vilket resulterar i symptom på grav utbrändhet.

Mental och fysisk utmattning, oförmåga att återhämta sig från stress eller sjukdom, sömnsvårigheter med problem att somna och problem med avbruten sömn, depression, kroniska infektioner, orkeslöshet, en känsla av att det är för mycket, instabilt blodsocker, sug efter salt, panikattacker och skenande tankar, viktökning runt midjan, kroniskt trötthetssyndrom, fibromyalgi samt en känsla av att vara uppe i varv men ändå trött, är alla tecken på låga binjurehormoner i kombination med lågt serotonin.

 

 

ÅTERHÄMTNINGSPLAN

  1. SOV

Ett gammalt italienskt ordspråk lyder: ”Sängen är medicin”. Det är sant. Tillräckligt med sömn är betydelsefullt för den dagliga återhämtningen, återbalanseringen och föryngringen av kroppen.

 

  1. MINSKA DIN STRESS

För att bli frisk och återhämta sig ordentligt från binjuretrötthet är det viktigt att förstå att det inte är något som kan ske över en natt. Börja med att titta på vad som orsakar stress i ditt liv. Gör ett medvetet val att förändra ditt liv, konfrontera och avlägsna sådant i ditt liv som orsakar för mycket stress. Det är viktigt att du inser vad som varit den grundläggande orsaken till din obalans. Ställ dig frågan: Vilka är mina fem värsta stressfaktorer? Har du det jobbigt med relationer, arbete, sjukdom, kosthållning eller alltför mycket att göra? När du väl har identifierat dina stressfaktorer kan du påverka eller till och med få bort en del av det som är jobbigt. Lägg märke till när du har ont i magen, en klump i halsen, känner dig orolig eller blir svettig i handflatorna. Vad är det som gör att du känner obehag eller blir upprörd? Ta reda på vad det är som tänder din stubin så att säga och försök att om möjligt få bort sådana faktorer ur ditt liv.

  1. Sänk ribban! Du behöver inte vara perfekt. Ingen kommer att tacka dig för det när du hamnat där i de utbrändas land.
  2. Ta dig tid att andas
  3. Älska och förlåt dig själv och andra
  4. Meditera
  5. Gör mindre
  6. Spendera mer tid med barn och familj
  7. Få massage
  8. Gå på lugn promenad i naturen
  9. Yoga
  10. Utveckla intimitet
  11. Samtalsterapi/coaching
  12. EMS

 

  1. ÄT  HÄLSOSAMT

När du drabbas av låga nivåer av binjurehormoner kan ditt blodsocker också fluktuera och lågt blodsocker kan belasta binjurarna. För att minska denna belastning ska du aldrig tillåta dig att bli hungrig. Ät flera lätta mål om dagen eller ta ett litet mellanmål, till exempel mandlar, ost eller ett äpple varannan timme för att se till att hålla blodsockret stabilt. Alternativt kan du överväga att äta tre näringsrika mål och två till tre mellanmål på regelbundna tider under dagen.

En kombination av oraffinerade kolhydrater (fullkorn, bönor och grönsaker) och protein (fisk, kött, fågel, ägg och mjölkprodukter) samt bra oljor (oliv- och linfröolja) har stor betydelse för att binjurarna ska återhämta sig. Undvik alla härdade fetter, koffein och vita kolhydrater som vitt bröd och skräpmat.

 

  1. BALANSERA DINA HORMONER MED BIOIDENTISKA HORMONER

Ersätt rätt hormon vid rätt tidpunkt i ditt liv. Bioidentiska hormoner främjar balansen av signalsubstanserna, speciellt serotonin. Om du inte tillsätter de hormoner som kroppen saknar, försöker binjurarna kompensera och jobbar då på övertid. Då tar de längre tid att återhämta sig.

Hur vet du om du är i förklimakteriet eller klimakteriet? Läs min blogg här.

  1. Vid PMS och i förklimakteriet använd progesteronkräm 1 pump 2ggr dagligen, dag 16-28 av menscykeln (dag 1 är första dagen du blöder)
  2. Är du i klimakteriet behöver du både bioidentiskt östrogen och bioidentiskt progesteron om du har en livmoder. Om du inte längre har en livmoder behöver du ofta bara östrogen. Lär dig mer om bioidentiska hormoner i min blogg: Bioidentiska hormoner är inget konstigt

 

  1. RENSA BORT TRAUMATISKA MINNEN

Bär du på en “tung ryggsäck” av sorg och trauma från barndomen eller tidigare i upplevelser i ditt liv? Har du utvecklat omedvetna mönster som du inte kan släppa? Ibland hjälper inte samtalsterapi när man vill minska tyngden av “ryggsäcken” eftersom sorg ofta är gömt i det undermedvetna.

  1. Prova EMDR

(Eye Movement Desensitisation and Reprocessing) är en terapimetod baserad på ögonrörelser för behandling av trauman, ångest, panik och sorg. EMDR har använts för psykologiska svårigheter efter traumatiska upplevelser såsom övergrepp, trafikolyckor, rån, traumatiska förluster, överfall o.s.v. EMDR har också använts för behandling av prestationsångest, bristande självförtroende, fobier och andra traumarelaterade tillstånd. Läs mer om EMDR här

 

  1. BEHANDLA EVENTUELLA INFEKTIONER

Om du bär på en kronisk infektion jobbar ditt immunsystem och binjurarna på övertid 24/7. Därför är det viktigt att du utesluter eventuell infektion eller inflammatoriska åkommor som orsak till din utbrändhet. Vanliga infektioner som behöver behandlas är:

  1. Parasiter och tarmbakterier
  2. Tandinfektioner
  3. Candida

 

  1. ÖKA DIN SEROTONINNIVÅ

Tillför kosttillskott som hjälper till att återfå en bättre nivå av serotonin i kroppen.  Receptet för ökad serotoninnivå i kroppen är:

  1. 5HTP 1-2 kapslar på eftermiddag eller vid läggdags
  2. B-Complex med Metafolin 1 kapsel med frukost
  3. Cal/mag 1001, 2 kapslar vid läggdags

5HTP är kontraindicerat, och inte att rekommendera för individer med diagnosen bipolärsjukdom eftersom 5HTP då kan orsaka mani.

Under tiden som du jobbar på att öka serotoninet kan du ta GABA eller Kavinace  för att hitta lugnet. Kavinace är också GABA och naturligt men lite starkare. Kavinace ultra innehåller detta GABA plus melatonin och 50 mg 5htp. Kavinace ultra är rekommenderat endast vid läggdags om du har svårt att sova.

 

  1. SKÖLDKÖRTELHORMONER?

Jag vet att många i Sverige verkligen lider av hypotyreos och har svårt att hitta läkare som förstår och som också är intresserade av att föreskriva kombination av T4 och T3 eller svinkörtelhormoner som Armour och Naturthroid. Samtidigt vet jag inte hur många svenska patienter jag behandlat som i hopp om att känna sig piggare, pressat sin läkare att få Levaxin utskrivet, där Levaxinet har ökat värdena till ett hyper status. Med andra ord, alldeles för höga värden av T4 och T3 med ett nedtryckt och alldeles för lågt TSH. De har hjärtklappning, bultande hjärt och är allmänt nervösa och irriterade. Detta tillstånd är farligt. Även om man kanske behöver sköldkörtelhormon, så ska alltid det låga kortisolet och serotoninet behandlas först! Man har väldigt svårt att tolerera stimulation av någon form när serotoninet och kortisolet är lågt. Som tur är så skyddar kroppen dig oftast om du försöker pumpa upp T4 och T3 till för höga värden genom att konvertera det aktiva T3 till reverse T3, som är inaktivt. Liksom en parkeringsplats för sköldkörtelhormonet där det inte kan påverka din kropp. Grejen är att när du behandlat resten som jag nämt så behöver du troligtvis inte Levaxin eller Armour längre.

 

  1. BINJURESUPPORT

Jag rekommenderar alltid att börja med stressminskning, mindfulness, bra kost, hormonell balans och god sömn först. När du fokuserat på det i 2-4 veckor kan du ge din kropp lite extra energi med hjälp av denna produkt som jag använt i min praktik i många år:

  1. Adrecor med Licorice Root 1-2 innan frukost
    1. AdreCor med lakritsrot är avsedd för patienter med binjureutmattning, och stöder binjurefunktion genom att öka syntesen av kortisol, adrenalin och noradrenalin. AdreCor med lakritsrot innehåller  inte bara låg dos av Rosenrotextrakt för att stimulera katekolaminfrisättning, men också lakritsrot(standardiserat till 20% glycyrrhizinsyra) för att öka kortisolnivåer

 

Sist men inte sämst……ANDAS! In genom näsan och räkna till 3……Ut genom munnen, räkna till 9. Gör 3 gånger och reptera ofta under dagen och innan du går och lägger dig.

 

IMG_2580

In health and happiness,

Mia