Varför får jag migränanfall dagen efter mensen tagit slut?

FRÅGA:

Hej,
jag är 52 år har fortfarande regelbunden mens som jag fått ordning på med hjälp av din bok, Sverker och progesteroncreme & kosttillskott. Har hela mitt liv haft hormonell migrän vid ägglossning och mensens början men sedan ett halvår får jag migrän första dagen efter att mensen tagit slut. Fruktansvärd värk som inga migräntabletter hjälper mot, vad kan jag ha för brist, är det progesteron eller östrogenet som faller?

MIAS SVAR:

Låter som om du får huvudvärk från lågt östrogen. Jag rekommenderar att du kollar ditt östrogenvärde dag 2 av ett plåster. Normalt ska det vara 180-450 pmol/L. Det kan du be Sverker ordinera eller så beställer du själv på werlabs.se

Viktigt också att du använder tillräckligt med progesteron för att skydda din livmoder. Jag rekommenderar Utrogest 200mg 12 kvällar i månaden. Kan fås på licens av en del läkare och jag hoppas att det kommer till Sverige snart på alla apotek.