Hur vet jag om det är sköldkörteln, klimakteriet eller binjurarna som orsakar mina symptom?

FRÅGA:

Jag blir förvirrad när jag nu tycker jag läst din bok och återkommit till den flera gånger – innan har jag tänkt att alla mina symptom beror på underfunktion av sköldkörteln. Många prover tagna och det är vad som återstod i princip.
Specifikt att jag gick ner 26 kg och trots fortsatt viktkontroll (2014-2015) gick jag sedan till trots upp ett kilo i veckan under följande 6 månader (förra året) så jag fick alla kilo tillbaka, var extremt trött, kan inte gå utan att vara andfådd och har vaknat på nätterna i flera år nu.
Jag var övertygad om att det var underfunktion av sköldkörteln. Nån direkt hjälp från VC har jag inte.
Det är bara några av symptomen, men när jag läser din “kaos i kvinnohjärnan” är symptomen detsamma för klimakteriet och det gör mej förvirrad.
Det kan iof vara en kombination.
Boken är verkligen jättebra, men jag känner att det är svårt att göra diagnosen själv. Det har stämt, men hur jag känner och är har förändrats (till det sämre iof), sedan jag kom in i klimakteriet.
Jag har ägnat så mycket tid sedan jag fick tillbaka fokus med levaxin och Liothyronin (sedan i sep-okt 2015), att läsa om sköldkörteln för det har inte hjälpt som det borde annat än för fokus och koncentration.
Energin och orken är fortfarande noll och med den apati, noll glädje mm jag känner har jag inget liv känns det som.
Jag menar om jag nu har en kombination, är det svårt att säja vilken känslotyp jag är för at bedöma kosttillskott.

Ska jag kanske bara börja med 5-HTP och GABA? Kan det bli obalans om man inte tar alla dom som rekommenderas för min känslotyp?
Samtidigt känns det som att detta med alla kosttillskott kanske kan ge mej mitt liv tillbaka.
Multikost-tillskott, D-vitamin (brist), kalcium/magnesium och B-vitamin komp har jag ätit sedan oktober 2015. Och bitvis probiotika.
Men östrogen och progesteron för klimakteriet är jag också osäker på om jag behöver eller om jag nu när jag varit i klimakteriet ett tag, ska börja äta och vad det kommer hjälpa av alla dessa symptom.

Förlåt för så långt inlägg. Jag förstår om du inte har tid att läsa eller svara på frågorna.

 

MIAS SVAR:

Hej Anna!

Jag får ofta liknande frågor där kvinnor är förvirrade och undrar om deras symptom kommer från sköldkörteln, förklimakteriet, klimakteriet, binjurarna eller obalans i hjärnkemin?

I min bok Kaos i kvinnohjärnan har jag försökt att förenkla något som är väldigt komplicerat men det är ändå svårt ibland att veta vad som är vad. De flesta läkare vet inte ens hur dessa system fungerar tillsammans eller påverkar varandra. Så jag klandrar ingen som inte hittar lösningen genom att läsa min bok.

Visst vore det bra om det fanns en klinik i Sverige du kunde gå till men de som praktiserar s.k. funktionell medicin, vilket detta är, är väldigt få och de flesta är fullbokade och tar inte emot nya patienter. Förhoppningsvis kommer fler och fler läkare att inse hur funktionsmedicinen kan hjälpa många som lider av obalanser och att vi kommer att se fler av dessa kliniker i Sverige snart.

 

Ditt mående består generellt av 4 områden. Alla 4 måste vara i balans för att du ska må bättre:

  1. Kvinnor hormonerna , speciellt östrogen, progesteron, men ibland också testosteron
  2. Sköldkörtelns hormoner både T4 och T3
  3. Binjuarna, speciellt adrenalin, kortisol och DHEA
  4. Signalsubstanserna serotonin, GABA, noradrenalin, adrenalin och dopamin

Innan jag ens utvärderar dessa system hos en patient vill jag veta hur hög hennes stress är, hur hennes mag-tarmkanal fungerar, vad hon äter och allra viktigast, när började dessa obehag/symptom? Var det efter långvarig eller akut stress? Var det efter att mensen blev oregelbunden eller slutade?

Jag rekommenderar att du läser min nya bok Mat för hormonell balans och börjar med att följa de kostråd jag ger dig där. Det kan göra stor skillnad i hur du mår. Boken kommer ut i augusti men du kan förbeställa den hos Bokus nu.

Genom att börja med mina grundläggande kosttillskott försäkrar du också att kroppen får den näring den behöver för välmående.

Ta också en titt på din stressnivå och försök att ta bort de stressfaktorer du kan ta bort. För att minska på stressen brukar meditation, yoga och olika andningsövningar fungera utmärkt. Även mindfulness – medveten närvaro här och nu – är en bra och praktisk metod som du kan använda dig av för att motverka stress. Med hjälp av KBT (kognitiv beteendeterapi) kan du få hjälp att analysera och bearbeta dina tankar och beteenden, vilket kan få dig att förstå varför du är så stressad och kanske sover dåligt. Blir du medveten om varför stressen uppstår har du lättare att göra någonting åt den.

Eftersom du är i klimakteriet är det mest logiskt att du börjar där. Typiska symptom av lågt östrogen är:

  • Håglöshet, omotivation, gråtmildhet och sömnrubbningar.

Jag antar att du fortfarande har en livmoder och du behöver då både bioidentiskt östrogen genom huden plus ett oralt bioidentiskt progesteron. Jag rekommenderar:

  1. Estradot plåster 50-100mcg
  2. Utrogest 100mg varje kväll eller 200mg 12 kvällar i månaden. Dessa hormoner måste du få från en läkare. Utrogest finns inte på apoteken än men kan fås på licens eller köpas utomlands. Jag vill helst att din gynekolog är med på noterna och vet vad du tar så sök efter gynekolog som ansöker på licens.

När du börjat med östrogen kan du efter ett par veckor kolla ditt östrogenvärde så du vet att du absorberat plåstret , plus att du kollar sköldkörtelhormonerna samtidigt. Anledning är att sköldkörtelhormonvärdena förändras lite när du börjar med östrogen. Så du kan beställa det själv hos www.werlabs.se

  1. TSH, Fritt T4, Fritt T3
  2. Östradiol, normalvärde för östradiol andra dagen av ett plåster är: 180-450pmol/L

När du har kollat dessa värden och de är inom refrensvärdena kanske du redan mår bra. Gör du inte det är det är det dags att du kollar:

  1. signalsubstandserna och binjurarna

När du får tillbaka svaret börjar du alltid med att behandla serotonint om det är lågt..

Receptet för ökad serotoninnivå i kroppen är:

  1. 5HTP 1-2 kapslar på eftermiddag eller vid läggdags
  2. B-Complex med Metafolin 1 kapsel med frukost
  3. Cal/mag 1001, 2 kapslar vid läggdags

5HTP är kontraindicerat, och inte att rekommendera för individer med diagnosen bipolärsjukdom eftersom 5HTP då kan orsaka mani.

Under tiden som du jobbar på att öka serotoninet kan du ta GABA eller Kavinace  för att hitta lugnet. Kavinace är också GABA och naturligt men lite starkare. Kavinace ultra innehåller detta GABA plus melatonin och 50 mg 5htp. Kavinace ultra är rekommenderat endast vid läggdags om du har svårt att sova.

Om kortisolet också är lågt väntar du 2-4 veckor att behandla. Man måste alltid hitta bromsen först innan du börjar gasa, annars kan du få ökad ångest och oro.

I min praktik använder jag ofta Adrecor med licorice root 1-2 på morgonen för att stärka binjurarna.

Om du vill lära dig mer om kvinnohälsa kan:

 

  1. Du kan läsa min bok Kaos i kvinnohjärnan. Där ger jag dig många råd om vad du kan göra för att må bättre: http://mialundin.se/bocker/
  2. Läs mina FAQs på min hemsida: http://mialundin.se/om-mia/faqs/
  3. Lyssna på Anna Sparres intervjuer med mig:
    1. Hormonkaos, förklimakteriet och klimakteriet
    2. Är det hypotyreos eller binjureutmattning?
  4. Läs mina bloggar på min hemsida
  5. Boka ett privat besök med mig för konsultation: http://mialundin.se/konsultation/
  6. Anmäl dig till mitt nyhetsbrev så får du mer information om hormoner. föreläsningar m.m.

 

Lycka till med din hälsa och välmående!

Mia Lundin